PROGRAM NAUKI I DOSKONALENIA PŁYWANIA W SZKOLE SWIM-ART
Program został napisany po wielu latach nauki, doskonalenia jak i treningów pływackich prowadzonych ze wszystkimi grupami wiekowymi. Poziomy opisane poniżej wynikają jeden z drugiego, stanowią całość. Nastawiamy się na długotrwałą współpracę, nie gonimy za efektem tu i teraz, gdyż pominięcie pewnych umiejętności utrudni nam i kursantowi naukę w późniejszych etapach. Jesteśmy skuteczni w nauce i doskonaleniu, ale zdajemy sobie sprawę, że wszystko wymaga czasu.
Postanowiłem podzielić grupy przede wszystkim ze względu na umiejętności i poziom wyjściowy a dopiero później ze względu na wiek.
Do nauki i doskonalenia wykorzystujemy zarówno sprawdzone, tradycyjne metody (nauka poprzez pokaz i przekaz słowny) jak i nowoczesne (wideo analiza, przy zajęciach indywidualnych interkom do komunikowania się z kursantem/zawodnikiem podczas pływania). Sposób prowadzenia zajęć jest dobierany do umiejętności jak i wieku kursanta (z dziećmi i początkującymi grupami dorosłych jesteśmy w wodzie, grupy zaawansowane prowadzimy z brzegu basenu, ale nie stronimy od wejścia do wody i pokazem). Nasi instruktorzy dbają nie tylko o stronę techniczną i motoryczną kursantów, ale także mentalną, i wolicjonalną. Rozpalamy miłość do wody 😊.
POZIOM P1:
Nauka pływania od podstaw. Nasze zajęcia zaczniemy od pokazania iż woda nie jest straszna, wytłumaczenia że jest to taka sama woda jaką mamy w kranach lub gdy idziemy w deszczu (tłumaczenie dla dzieci, aczkolwiek nie tylko 😊). Nauczymy się oddychać w środowisku wodnym, dowiemy się jak dużo powietrza możemy zmieścić w płucach i dlaczego. Dowiemy się dlaczego „ciało w pionie tonie”, a w poziomie nie. Będziemy dążyć do tego, aby nasi kursanci potrafili przyjąć prawidłową pozycję w wodzie zarówno na plecach jak i na piersiach. Jest to fundament nauki pływania i będziemy na to zwracać uwagę podczas wszystkich poziomów nauczania. Jednocześnie nauczymy się prawidłowej pracy nóg do kraula na plecach i na piersiach. Zaznaczam, że od tego etapu będzie zależeć jak szybkie postępy będziemy czynić w późniejszym czasie. Na koniec, wykorzystując nabyte zdolności, skoczymy do wody i wypłyniemy na powierzchnię bez pomocy przyborów (makaronów/desek). Szybkość nauczania będzie uzależniona od wieku, zdolności motorycznych naszych uczniów oraz poziomu lęku przed wodą w początkowej fazie nauczania. Proszę pamiętać, że dzieci 3/4 letnie będą miały problemy ze skoordynowaniem jednoczesnej pracy nóg, z utrzymaniem pozycji i wydychania powietrza do wody.
Dla kogo?
Dzieci, które nigdy nie uczyły się pływać.
Czego nauczymy?
wejścia do wody i przełamanie strachu
oddychania w środowisku wodnym i wykorzystania całej powierzchni płuc
ułożenia w pozycji „strzałki” na plecach i piersiach
kraulowej pracy nóg w pozycji na plecach i piersiach
odepchnięcia od ściany w pozycji „strzałki”
skoku do wody na nogi
Przybory:
makarony
deski
przybory do wyławiania
POZIOM P2:
Etap ten rozpoczynamy po opanowaniu poziomu P1. Gdy już jesteśmy w stanie odepchnąć się od ściany w pozycji strzałki i przepłynąć pół długości basenu na plecach i piersiach, wprowadzamy ruch lokomocyjny rąk do kraula. W przypadku pływania na plecach jest to dość łatwa sprawa (nie zmienia się sposób oddychania ani pozycja ciała w wodzie) o tyle na piersiach będzie to już zdecydowanie bardziej skomplikowany element. Zaczniemy od ruchu lokomocyjnego na plecach, stopniowo przechodząc od dokładanek do pełnego stylu grzbietowego. Nauczając kraula na piersiach wprowadzimy ćwiczenia rotacyjne i dokładanki, zwrócimy uwagę na moment nabierania powietrza i sposób jego wypuszczania. Nauczymy się dlaczego „machamy” rękami oraz jak to robić w sposób skuteczny. Pod koniec etapu nasi kursanci będą pływać dokładankami do kraula na plechach i piersiach, oraz zaczną pływać techniką kraulową na piersiach i plecach (styl dowolny i styl grzbietowy). Opanują również umiejętność skoku na główkę.
Dla kogo?
Dzieci, które potrafią popłynąć „strzałką” na plecach i brzuchu oraz nie mają problemu z wydychaniem powietrza do wody oraz te, które pływają kraulem na piersiach i plecach, ale nie potrafią bez odpoczynku przepłynąć całego basenu.
Czego nauczymy?
pracy rąk do kraula na piersiach i na plecach
pracy rotacyjnej ciała przy pływaniu na plecach i piersiach
nabierania powierza przy pływaniu dokładanki do kraula na piersiach
chwytania wody i wykorzystania jej oporów
skoku na główkę
Przybory:
deski
przybory do wyławiania
płetwy
POZIOM P3:
Etap ten rozpoczynamy gdy kursant potrafi płynnie pokonać 50 metrów dokładankami do kraula na piersiach i plechach. Skupimy się na doskonaleniu poznanych styli oraz nauczymy stylu klasycznego (żabka) oraz motylkowego (delfin). Oba style będą opanowywane jednocześnie, także w połączeniu z uzyskanymi wcześniej umiejętnościami. Żabkę rozpoczniemy od nauki pracy rąk, co bardzo przyda się także przy nauce delfina. Nogi do żabki są największym wyzwaniem koordynacyjnym dla każdego uczącego się pływać, dlatego poświęcimy dużo czasu na ten element. Przy nauce ruchu delfinowego zwrócimy uwagę na prawidłową pracę bioder, tułowia oraz amplitudę ruchu. Następnie, po serii ćwiczeń, dojdziemy do pracy rąk oraz połączenia tych umiejętności. Dzieci poznają elementy techniki sportowej takie jak nawroty i skoki startowe.
Dla kogo?
Dzieci, które pływają kraulem na piersiach i plecach, ale nie potrafią pływać żabką i delfinem oraz te, które pływają trzema lub czterema stylami i chcą je doskonalić.
Czego nauczymy?
skuteczniejszego pływania kraulem na piersiach i plecach
pracy nóg oraz rąk do żabki i delfina
synchronizacji pracy nóg oraz rąk do żabki i delfina - pływanie stylem motylkowym (delfin) i klasycznym (żabka)
skoków startowych i nawrotów
Przybory:
makarony (do izolacji pracy nóg do żabki)
deski
przybory do wyławiania
płetwy
GRUPA SPORTOWA:
Na te zajęcia zapraszamy wszystkich, którzy chcą zasmakować lub którym brakuje treningu pływackiego. Chcemy stworzyć grupę sportową, która będzie złożona z pasjonatów pływania w różnym wieku:
byłych zawodników jak i amatorów,
uczestników triatlonów i duatlonów,
naszych uczniów, którzy osiągnęli poziom P3 i chcą pójść krok dalej.
Będzie mocno, ale także bardzo konkretnie technicznie.